Za co nastolatki lubią centrum handlowe?

schody w galerii handlowej

Jednym z chętniej odwiedzanych miejsc przez młodych ludzi jest centrum handlowe. Warszawa jest tego najlepszym przykładem. Za co młodzi ludzi tak bardzo polubili duże przestrzenie handlowe? I jak tę fascynację tłumaczą psychologowie?

Pokolenie niezorganizowane

Jest coraz więcej powodów, dla których odwiedzamy centrum handlowe. Warszawa i inne miasta przyciągają nie tylko osoby, zainteresowane zakupami i usługami. Coraz częściej duże powierzchnie mają do zaoferowania wiele lokali gastronomicznych, a także rozbudowaną strefę rozrywki. Do takich miejsc ciągną młodzi. Starsze pokolenie uważa, że to przejaw konsumpcjonizmu, braku zainteresowań i braku umiejętności zorganizowania sobie czasu w ciekawszy sposób. Nastolatki są przez nie postrzegani jako osoby mało kreatywne, podatne na gnuśność i interesowanie się nieistotnymi sprawami. Nastolatki niespecjalnie przejmują się tą opinią i nadal chętnie umawiają w centrum handlowym.

Potrzeba nowych doznań

O tym, że centrum handlowe w Warszawie jest dla młodzieży istotne, wie każdy psycholog. Dla młodych ludzi to przede wszystkim przestrzeń, w której mogą liczyć na różnorodność. Duży sklep to sposób na zaspokajanie naturalnych w tej grupie wiekowej potrzeb psychologicznych i społecznych. Pokolenie nastolatków nie pamięta czasów, gdy tego typu obiektów nie było w Polsce. Są dla nich ciekawe i atrakcyjne i istnieją „od zawsze”. Mają atmosferę, niespotykaną w innych miejscach i mnóstwo zakamarków, gdzie można się zaszyć z grupką rówieśników, kontemplując rzeczywistość. To w takich okolicznościach młodzi ludzie poznają się, wymieniają poglądami, a także plotkują.

Ciekawość i polowanie na okazje

Psychologowie od lat analizują zachowania konsumentów, odwiedzających centrum handlowe. Warszawa to dobre miejsce do przyjrzenia się także poszczególnym grupom, odwiedzającym takie obiekty. Nastolatek idzie do centrum handlowego z ciekawości. Nie ma zbyt wiele pieniędzy na zakupy, ale doskonale orientuje się w ofercie ulubionych sklepów. Wyłapuje promocje, obniżki, wyprzedaże. Czasem coś na nich upoluje, stając się na chwilę kimś ważnym we własnej grupie wiekowej. Przemierzanie pasaży handlowych wzdłuż i wszerz nie wygląda szczególnie ciekawie, niemniej dla młodzieży to ważny element podglądania rzeczywistości i polowania na ciekawostki.

Wzmacnianie poczucia własnej wartości

Młody człowiek jest szczególnie wrażliwy na to, w jaki sposób odbierają go rówieśnicy. Mocno przeżywa krytykę, przejmuje się docinkami. Jeśli nie stać go na modne rzeczy, czuje się gorszy. Niską samoocenę kompensuje sobie, odwiedzając w zaprzyjaźnionym gronie centrum handlowe. Warszawa i inne miasta stworzyły miejsca, gdzie młodzież walczy o swoją atrakcyjność. Jedni chwalą się modnymi ubraniami, inni wiedzą o promocjach. Wyprawa do dużego centrum to wymiana myśli i poglądów. Jeśli ktoś chce się wyłamać z tego kręgu, raczej nie spotka się ze zrozumieniem. Będzie odebrany jako outsider, który celowo unika integrowania się z innymi. Wspólnota jest ważniejsza niż indywidualne zdanie.

Sposób na randkę i wolny dzień

Dla średniego i starszego pokolenia centrum handlowe w Warszawie to jedno z ostatnich miejsc, gdzie wybraliby się na randkę. Tymczasem młodzież ma zupełnie inne zdanie na ten temat. Jeśli młodzi ludzie umawiają się do kina, na pewno wybiorą to w modnej galerii handlowej, nie zaś budynek wolnostojący. Przy okazji odwiedzą jakiś modny punkt gastronomiczny i kilka sklepów. Randka z dziewczyną również odbywa się w przestrzeni handlowej. Jest tam przecież duża strefa gastronomiczna, więc za każdym razem można się wybrać w inne miejsce. Małe stoliki i brak kameralnego klimatu nie są powodem, dla którego młodzi chcieliby zmienić lokalizację. Co więcej, wolny nastolatek właśnie w galerii widzi miejsce, gdzie może „wyhaczyć” atrakcyjnego równolatka.

Dla psychologów centrum handlowe to miejsce, gdzie realizuje się potrzeby społeczne. Podkreślają, że ten etap jest ważny, dlatego nie warto z nim specjalnie walczyć. Wystarczy dać nastolatkowi wytyczne, dotyczące jego wizyt w takim miejscu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close