Jednym z chętniej odwiedzanych miejsc przez młodych ludzi jest centrum handlowe. Warszawa jest tego najlepszym przykładem. Za co młodzi ludzi tak bardzo polubili duże przestrzenie handlowe? I jak tę fascynację tłumaczą psychologowie?
Pokolenie niezorganizowane
Jest coraz więcej powodów, dla których odwiedzamy centrum handlowe. Warszawa i inne miasta przyciągają nie tylko osoby, zainteresowane zakupami i usługami. Coraz częściej duże powierzchnie mają do zaoferowania wiele lokali gastronomicznych, a także rozbudowaną strefę rozrywki. Do takich miejsc ciągną młodzi. Starsze pokolenie uważa, że to przejaw konsumpcjonizmu, braku zainteresowań i braku umiejętności zorganizowania sobie czasu w ciekawszy sposób. Nastolatki są przez nie postrzegani jako osoby mało kreatywne, podatne na gnuśność i interesowanie się nieistotnymi sprawami. Nastolatki niespecjalnie przejmują się tą opinią i nadal chętnie umawiają w centrum handlowym.
Potrzeba nowych doznań
O tym, że centrum handlowe w Warszawie jest dla młodzieży istotne, wie każdy psycholog. Dla młodych ludzi to przede wszystkim przestrzeń, w której mogą liczyć na różnorodność. Duży sklep to sposób na zaspokajanie naturalnych w tej grupie wiekowej potrzeb psychologicznych i społecznych. Pokolenie nastolatków nie pamięta czasów, gdy tego typu obiektów nie było w Polsce. Są dla nich ciekawe i atrakcyjne i istnieją „od zawsze”. Mają atmosferę, niespotykaną w innych miejscach i mnóstwo zakamarków, gdzie można się zaszyć z grupką rówieśników, kontemplując rzeczywistość. To w takich okolicznościach młodzi ludzie poznają się, wymieniają poglądami, a także plotkują.
Ciekawość i polowanie na okazje
Psychologowie od lat analizują zachowania konsumentów, odwiedzających centrum handlowe. Warszawa to dobre miejsce do przyjrzenia się także poszczególnym grupom, odwiedzającym takie obiekty. Nastolatek idzie do centrum handlowego z ciekawości. Nie ma zbyt wiele pieniędzy na zakupy, ale doskonale orientuje się w ofercie ulubionych sklepów. Wyłapuje promocje, obniżki, wyprzedaże. Czasem coś na nich upoluje, stając się na chwilę kimś ważnym we własnej grupie wiekowej. Przemierzanie pasaży handlowych wzdłuż i wszerz nie wygląda szczególnie ciekawie, niemniej dla młodzieży to ważny element podglądania rzeczywistości i polowania na ciekawostki.
Wzmacnianie poczucia własnej wartości
Młody człowiek jest szczególnie wrażliwy na to, w jaki sposób odbierają go rówieśnicy. Mocno przeżywa krytykę, przejmuje się docinkami. Jeśli nie stać go na modne rzeczy, czuje się gorszy. Niską samoocenę kompensuje sobie, odwiedzając w zaprzyjaźnionym gronie centrum handlowe. Warszawa i inne miasta stworzyły miejsca, gdzie młodzież walczy o swoją atrakcyjność. Jedni chwalą się modnymi ubraniami, inni wiedzą o promocjach. Wyprawa do dużego centrum to wymiana myśli i poglądów. Jeśli ktoś chce się wyłamać z tego kręgu, raczej nie spotka się ze zrozumieniem. Będzie odebrany jako outsider, który celowo unika integrowania się z innymi. Wspólnota jest ważniejsza niż indywidualne zdanie.
Sposób na randkę i wolny dzień
Dla średniego i starszego pokolenia centrum handlowe w Warszawie to jedno z ostatnich miejsc, gdzie wybraliby się na randkę. Tymczasem młodzież ma zupełnie inne zdanie na ten temat. Jeśli młodzi ludzie umawiają się do kina, na pewno wybiorą to w modnej galerii handlowej, nie zaś budynek wolnostojący. Przy okazji odwiedzą jakiś modny punkt gastronomiczny i kilka sklepów. Randka z dziewczyną również odbywa się w przestrzeni handlowej. Jest tam przecież duża strefa gastronomiczna, więc za każdym razem można się wybrać w inne miejsce. Małe stoliki i brak kameralnego klimatu nie są powodem, dla którego młodzi chcieliby zmienić lokalizację. Co więcej, wolny nastolatek właśnie w galerii widzi miejsce, gdzie może „wyhaczyć” atrakcyjnego równolatka.
Dla psychologów centrum handlowe to miejsce, gdzie realizuje się potrzeby społeczne. Podkreślają, że ten etap jest ważny, dlatego nie warto z nim specjalnie walczyć. Wystarczy dać nastolatkowi wytyczne, dotyczące jego wizyt w takim miejscu.